Leta i den här bloggen

lördag 20 oktober 2012

Intrakutana, resorberbara suturer

För en icke-insatt kanske begreppet låter knepigt men det betyder att stygn (som förslutit operationssår) är satta i huden och att de är självupplösande. Om ni kikar på bilderna från tjejernas operation så ser ni att man kan inte se några stygn utan de är satta inne i huden. Varför skriver jag om detta då? Jo, igår såg jag att suturerna fortfarande inte löst upp sig på tjejerna efter 14 dagar och funderade om något kunde vara fel... Provade att ta bort en då jag kunde se tråden men den är fäst någonstans där jag inte kan se så jag vågade inte dra då de verkligen satt fast. Har nog tidigare skrivit om en av kirurgläkarna på min avdelning som tidigare skrivit ut antibiotika (bara påfyllning) och ögondroppar till mina grisar. Han var jourläkare idag och alltså den läkare jag rondat med. Passade då på att fråga hur lång tid det tar innan sådana här stygn löses upp och det kan tydligen ta upp till 3 månader... Så nu vet jag det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar