Leta i den här bloggen

söndag 14 juni 2015

Sorg

Igår kväll, någon timme innan midnatt fick min fina fina Doris somna in akut på Strömsholm. Hon skulle snart bli 7 år och jag har vetat att denna dag skulle komma när hon inte finns mer men det är så ofattbart tungt och ledsamt. Jag hade sedan tidigare bestämt att jag inte skulle utsätta henne för fler behandlingar om hon blev sjuk (såklart skulle enklare åkommor såsom UVI och ögonskador behandlas) så beslutet var egentligen taget men jag hoppades att dagen skulle dröja och att hon kanske skulle somna in själv i sömnen. Hon är begravd idag på mina föräldrars gård och midsommarblomster pryder graven.

Vad hände då?
Dels har hon under tid tappat i vikt och blivit magrare över ryggen men haft en kula kvar på magen så hon har ju blivit gammal i kroppen.
Hon har ätit smärtstillande under stor det av sitt liv och detta i kombination med ålder gjorde kanske att njurarna inte fungerade så bra. Så som jag förstått kan de magra av då.

Igår slutade hon äta och satt bara i ett hörn, rörde sig motvilligt om jag "tvingade" henne. Ögonen var helt tomma och kladdiga i ögonvrån. Stödmat bara spottade hon/rann ut, trots flertalet försök. Tänkte om hon hade ont och därför inte åt men extra Metacam gjorde ingen skillnad. Klämde igenom hennes kropp men verkade inte ha ont någonstans, iallafall inte som hon reagerade på.
Jag fick då ta beslutet som är så svårt men ändå min skyldighet som djurägare. Det värsta beslutet, att avsluta hennes liv.

Vila i frid älskade Doris.

3 kommentarer:

  1. En fin liten go rumpa har fått somna in ♥
    En fantastisk familj har fått sagt ett hejdå.
    Hon nu på gröna ängar skuttar och tas emot av alla andra rumpor
    som redan finns där.

    ♥ Vila i frid Doris ♥
    Tröstkramar till Matte och Husse ♥♥♥

    SvaraRadera
  2. Varm kram till er alla <3
    Söta Doris sov så gott <3

    Kram Tinna

    SvaraRadera
  3. Det där fruktade som man inte vill ska hända... Men som händer vare sig vi vill eller inte. Livet som tar slut. Doris var unik och hade ett fantastiskt liv hos er. Hon finns kvar i våra minnen. Aldrig glömd, alltid älskad. <3

    SvaraRadera